Pá, 17. 02. 2017, 14:56

Několik tipů, jak si jednoduše vyzkoušet "rostlinný měsíc"

veganská strava

Chci se vám s něčím svěřit. Nedávno, vlastně to bylo na Valentýna, jsme šli s Radanem nakupovat. Zamířili jsme to takového - na norské poměry - velkého supermarketu. Radan si moc přál boloňské lasagne na večeři. Nevěděli jsme, jak přesně se dělají "pravé" boloňské lasagne, ale mělo tam být maso, mrkev, rajčatová omáčka a napadl mě ještě hrášek. Vzali jsme "ekologické maso" ve 40% slevě a když jsme došli k regálům s ovocem a zeleninou, rozčílila jsem se, protože téměř nic nešlo koupit "bez obalu" - okurka v obalu, rajčata v obalu, salát v obalu, květák a brokolice taky v obalu. Odcházeli jsme nakonec jen s pár věcmi - jen s tím "nejnutnějším" - ale po cestě domů mě přepadl silný pocit úzkosti. Nechápala jsem, co se děje a nevěděla, jak s tím pracovat. Celou cestu domů jsme mlčeli, Radan z toho byl (alespoň z mého pohledu) otrávený a taky nechápal. Prostě jsem cítila nesoulad. V tom, jaké bych chtěla, aby věci byly a jaké jsou, jaké jsem je reálně vytvořila. Koupila jsem maso, několik obalů k tomu, stálo mě to strašně moc peněz a přitom vnitřně jsem se toho vůbec nechtěla účastnit. Mojí mysli tohle "vysvětlení" stačilo, ale pak při józe jsem na chvilku rozpoznala ještě hlubší podtón toho "nechtěla se účastnit". Nechtěla jsem totiž zažívat tuto ztrátu kontroly sama nad sebou, svými pocity a tím, jaké věci jsou. Při józe, postupně při každém nádechu a výdechu jsem se zbavovala té pseudo kontroly a přijala i tu úzkost a "beznaděj", jen ji tak už nepojmenovávala. Proplouval mnou pocit, že je to v pořádku. Ideál, který si má mysl vytvořila, je jen idea a já se jí můžu v každé situaci inspirovat, ale když si z ní vytvořím koncept, ke kterému budu vzhlížet a lpět na něm, vlastně si docela dobrovolně do života přivolávám i nesoulad. A budu to dělat do té doby, dokud to nerozpoznám. 

veganské kari, sweet melange
Variace na veganské kari

V dnešní době - a zvlášť v "západním světě" - je poměrně složité být vegan, neprodukovat téměř žádný odpad a dejme tomu třeba ještě nakupovat etickou módu a nepodporovat "fast fashion". Ty koncepty jdou sice ruku v ruce, ale každý z nich vyžaduje určité "úsilí", nějakou změnu v dosavadních návycích a občas je obtížnější je skloubit dohromady. Proto je tolik veganů, co se nezajímají o "zero waste" a tolik lidí co žije "zero waste", ale nejsou vegany. Nebo tak si to alespoň vysvětluju. Je totiž jednoduché jít do obchodu a koupit si jen rostlinné potraviny. Je to ale daleko jednodušší, když je vám jedno, že je skoro všechna zelenina zabalená v plastu, vaše luštěniny jsou z konzerv atp. Když vám záleží na obojím, tak postupně najdete místa, kde je jednodušší to skloubit, místo supermarketů chodíte do specializovaných obchodů, navštěvujete místní trhy s ovocem a zeleninou a tak podobně. Ale trochu to popírá naši "rychlou dobu" a myslím, že právě proto je tolik lidí, co to radši vůbec neřeší a nebo se zaměří jen na jednu oblast. Jenže když se pak na tu jednu oblast zaměříte, postupně se začnete seznamovat i s jinými aspekty... Já mám tendence nedělat věci stoprocentně a všechno posouvat do tzv. zlatého středu. Většinu je právě tenhle přístup to, co mi přináší ten "pocit souladu", ale zároveň to vytváří i prostor pro úzkost, nepochopení, pocit "selhání". V takových chvílích mi pomáhá se zeptat - kdo se tak cítí? Ego nebo "vědomí"? 

raw snickers
raw snickers
veganské buritto
Tortilla s hummusem, rýží, fazolemi, salátem, kukuřicí a guacamole

Vlastně nevím, jestli je tento úvod "vhodný" k tomu, o čem chci psát. Chci s vámi totiž sdílet několik tipů na to, jak si vyzkoušet pár týdnů výhradně rostlinné stravy. Vím, že je spoustu lidí, které to láká, ale nevědí, jak začít. Můj tip č. 1 tedy je - prostě začít :). Nemusíte si to dopředu nějak složitě plánovat. Pokud vás totiž tento způsob stravování zaujme, přirozeně si o něm pak budete chtít zjistit víc. A to je nejlepší "v procesu". Rostlinná strava má několik aspektů, které by si měl člověk hlídat, ale pokud ji jdete vyzkoušet na měsíc, nic se vám nestane a hlavně - je dost pravděpodobné, že budete jíst zdravěji, než předtím. Pokud to tedy nevezmete jen stylem "vynechám maso a budu jíst jen přílohy" :).

květák

veganská polévka
Polévka s cibulí, strouhanou mrkví, bramborama, luštěninovou směsí a červenou čočkou

A jak si tedy zjednodušit takový "rostlinný měsíc", pokud je to něco, co chcete zkusit?

- Vyberte si nejlépe letní měsíc, protože budete mít k dispozici daleko víc sezonní zeleniny a ovoce.
- Mějte doma vždycky zásobu různých luštěnin, rýže, těstovin, brambor, ovoce, zeleniny, ovesných vloček..., abyste kdykoliv mohli vytvořit nějaké chutné, zdravé a energeticky a nutričně dostačující jídlo. Snažte se jíst každý den luštěniny. Fazole/čočka/cizrna společně s (celozrnnou) rýží v sobě mají tzv. komplexní protein, který jinak najdete v mase nebo vajíčkách. Nebo v quinoi (tu doporučuju!!). 
- Vařte si jídlo s sebou do krabičky. 
- Mějte po ruce vždycky nějaký kousek ovoce nebo raw tyčinku, nebo si je začnete vyrábět sami.
- Jezte, dokud máte hlad. Nemusíte se omezovat v množství jídla a hlídat si porce, pokud tedy nebudete jíst celý den oreo sušenky (které jsou "náhodně" veganské) nebo tak něco.
- Zkoušejte "nové" potraviny - sladkou bramboru, pohanku, různé druhy dýně, miso pastu, různé druhy čočky atd. 
- Najděte si "specializované" obchody, kde je jednodušší najít větší výběr toho, co chcete a můžete. Však o tom byl podprahově skoro celý úvod článku :). 
- S přístupem "tohle všechno se mi nabízí" spíš než "tohle nemůžu" to jde snáz. Vždycky.
- Řekněte o tom svým kamarádům nebo tu "výzvu" zkuste ještě s někým. Méně často se tak dostanete do komplikovanějších situací.
- Inspirujte se recepty na pinterestu, na blozích, na youtube nebo si občas někam zajděte na veganské jídlo a pak si ho zkuste vytvořit doma.

smoothie bowl

U nás doma se snažíme mít vždycky 

 

  • bílé, hnědé, někdy černé fazole, čočku (červenou a "obyčejnou), cizrnu, luštěninové směsi do polévek, občas hrách
  • rýži, brambory, těstoviny, ovesné vločky
  • nějaké oříšky (kešu, mandle, arašídy, vlašské, kokos), semínka (sezamová, mák, občas chia)
  • brokolici, květák, mrkev, celer, papriky, často špenát, houby, řapíkatý celer, cuketu, rajčata - když jsou v sezóně, okurku, v mrazáku hrášek atd.
  • jablka, hrušky, kiwi, pomeranče, banány, citrony, občas hroznové víno, mango, avokádo... 
  • sem tam nějaké rostlinné mléko - já používám nejčastěji ovesné, ale teď jsem ho dlouho neměla. Chystám si udělat domácí (dobrý recept je tady) nebo makové (100g máku zalít litrem vody, nechat několik hodin stát, rozmixovat a scedit). Podobně funguje i kokosové mléko, které pořád zkouším připravit takové, aby se vyrovnalo tomu z konzervy. Až přijdu na "ten" recept, dám vědět :). 
  • nechybí nám v ledničce ani různé druhy kari past, která vydrží milion let a všem jídlům dodává "říz". Stejně jako miso pasta, kterou zase dávám do polévek na konec, až když už je dovařená. Přirozeně ji dochucuje a je fakt zdravá. Lenička mi k tomu poslala tento článek :).

Nejčastěji vaříme různé variace na kari a polévky. Základ je většinou na trošce oleje osmahnutá mrkev (občas i cibule) s kmínem, kari pastou, kari kořením, pak zalití vodou a postupné přidávání luštěnin/brambor/květáku/brokolice/řapíkatého celeru/celeru/hrášku/dýně atd. Zkoušejte, obměňujte.

Nejlepší samozřejmě je, když je co nejvíc surovin sezónních. 

Na veganské recepty určitě doporučuju Minimalist Baker, Hot for Food, Niomi Smart. A pinterest :). Recepty, co mám zatím na blogu najdete v recipe indexu v podkategorii "plant based". 

Moje největší "rada" ale je - neberte to zas tak vážně. Je fakt příjemné, když jde všechno jako po (veganském) másle :), ale pak to občas nejde a zbytečně vzniká zmíněná úzkost, nasranost a tak vůbec. Na druhou stranu vlastně - prožijte si i v rámci tohoto, co přesně potřebujete, abyste to dělali naplno a nebo právě našli ten svůj "zlatý střed"... který já občas ztrácím, ale to je právě proto, že se to(ho) snažím držet. :)

Co vy a rostlinná strava? Láká vás? Zkusili jste ji? Už jíte vegansky? Máte nějaké další tipy? :)

 

Přidat komentář

Odesláním tohoto formuláře souhlasíte s podmínkami služby Mollom.