Po, 08. 05. 2017, 13:28

ISLAND 2017: Den 2 - písečná bouře, mechová údolí, kaňon Fjaðrárgljúfur a laguna Jökulsárlón

island roadtrip

Druhý den ráno jsme se probudili ve Víku do nádherného počasí. Holky, u kterých jsme spali, nás s sebou vzaly do práce, abychom se v hotelu, kde pracují mohli nasnídat a zabalit si s sebou na cestu svačinu. "Na Islande po slovensky", nazval to Radan, když balil housku se šunkou a sýrem do ubrousku a pak si ji strkal do kapsy u bundy. Nevím proč, ale nic z toho jsem nefotila. Něco z toho ale bude ve videu :).

První fotku z druhého dne mám až z cesty. Kocháme se dokonalou modrou oblohou, když v tom tak dva tři kilometry před námi vidíme takovou šedo/béžovo/hnědou linii dole u cesty. Radan nás trochu leká, že to třeba může být vybouchlá sopka. Čím víc se ale blížíme, tím víc to vypadá jako větrná prachová bouře a taky že jo. Vidíme auto vyjíždět "z ničeho nic" a do tohoto oparu pak vjíždíme i my. Vypadá to trochu jako ve filmu Interstellar. Jedeme takto dobrých pár minut a neustále máme potřebu to komentovat citoslovci jako "wow" a "tý jo", bylo tak fakt neuřitelné. A tak jak jsme do toho vpluli, tak jsme zase vypluli a na scéně se zase objevila blankytně modrá obloha.

island roadtrip iceland

island roadtrip iceland písečná bouře

Bylo nám doporučeno, že vždycky, když někde uvidíme nějaká auta, máme zastavit, protože to znamená, že je na místě pravděpodobně něco zajímavého. Takto jsme zastavili u - skoro by se dalo říct - dokonale vyskládaných kamenů, které teď připomínají místo, kde kdysi, hoooodně dávno, kolem roku 900, vybuchla sopka Katla a srovnala tak se zemí místní farmu Laufskálar. Všichni, kdo potom poprvé projížděli touto cestou, měli umístit kámen, aby jim přinesl štěstí při cestě.

Nejzajímavější na celé cestě byly přechody z jedné "scenérie" do druhé. V tomto je Island opravdu extrémní. Většinu cesty se "nic" neděje a pak se najednou objeví hora nebo skála nebo sopka, která je tak obrovská, že ji objíždíte třeba čtvrt hodiny a přitom se zdá, že je TAK blízko. Pak se najednou ocitnete v mechovém údolí, které z dálky vlastně nevypadá nijak zajímavě. Na jednom parkovišti jsme ale zastavili a šli se kouknout blíž. Byla tam pro turisty vyznačená trasa a zdá se, že to tam nebylo jen tak pro srandu králíkům :). Mech totiž mění svou barvu ze zelené na hnědou, když na něj šlápnete, což šlo občas vidět na místech, kam nikdo chodit neměl, ale přesto (asi kvůli fotce) šel.

island roadtrip iceland

První větší zastávku jsme si udělali u kaňonu Fjaðrárgljúfur, který je asi 100m hluboký a 2 kilometry dlouhý. Jede se k němu ne moc udržovanou cestou, což náš "vrak" nesl docela těžko, ale zvládl to. A my taky. Při výstupu z auta nás dostalo, jak moc, ale fakt hodně moc foukalo. Viditelnost byla nádherná, ale občas jsem měla pocit, že uletím. Kolem kaňonu se dá udělat hezká túra, ale my jsme asi máčky, protože jsme zvládli jen asi dvacetiminutovou procházku. Resp., on celý náš výlet byl takový "instatní" - viděli jsme toho sice spoustu, ale spíš povrchově. O další důvod víc se ale na Island vrátit, že jo :).

island roadtrip iceland Fjaðrárgljúfur

Po cestě jsme ještě zastavili u zbytků islandského mostu, který byl v roce 1996 zničen kombinací vulkanického tepla a glaciálních povodní. Moc lidí u něj nezastavuje, ale nám to přišlo neuvěřitelný. Víc si o tom můžete přečíst tady.

island roadtrip iceland

Hlavním hřebem druhého dne ale byla ledovcová laguna Jökulsárlón, kde jsme měli příležitost vidět lachtany. Oňg Oňg Oňg, jak by dodal Radan :). Nejdřív jsme ale zastavili na druhé straně silnice, u oceánu, kde byly taky nějaké ledovce, ale žádní lachtani, tak jsme byli trochu zklamaní. Nebo teda nebyli, ale nějak se nám nezdálo, že tohle by bylo to "ono", i když tam bylo krásně. Pak jsme ale přišli na druhou stranu do laguny a to nám vyrazilo dech. Lachtani jakoby na nás čekali. Bylo jich alespoň deset a Radanovi se rozzářila očička. Je to tam dokonalé. Procházeli jsme se v části, kam nechodí moc turistů, svítilo sluníčko a byl tam nádherný klid. Pro mě momenty tam, sedíc na kameni a koukajíc na ten ledový zázrak hrající všemi odstíny modré, byly snad nejvýraznější z celého výletu. Přitom jsem někde četla, že ještě do devadesátých let minulého století bylo tohle místo turisty skoro ignorováno. Pak se tu ale natáčelo pár záběrů do Bondovky Vyhlídka na vraždu a všechno se změnilo... Doporučujeme ale zastavit na té straně, kde nestojí restaurace a obchod se suvenýry. Je to nepopsatelně silnější zážitek.

Pak už jsme se vydali zpátky do Víku. Cesta byla dlouhá a... uvědomili jsme si, že v islandských rádiích se v podstatě jen mluví. Nevím, čím to je, možná, jak je všechno daleko a skoro nikde žádná civilizace, tak lidi potřebují "mluvit" alespoň s rádiem, aby se cítili zůčasněně. Ale fakt 90% času nic nehrálo. A těch zbylých 10% hrálo zhruba deset stejných písniček pořád dokola. I feel it coming, Love on the brain a nejvíc, ale úplně nejvíc pár islandských hitovek, které jakoby vypadli z devadesátých let a poslední den už jsme se jen smáli tomu, jak nám lezou krkem a zároveň si je nemůžem přestat zpívat a pohybovat se do rytmu.

island roadtrip iceland Vík

Ve Víku jsme pak s holkama šli na večeři do jedné ze dvou místních restaurací a upřímně - tak drahou rybu a kari jsme ještě nikdy neměli. Ani v Norsku ani nikde jinde. Když ale nemáte konkurenci, tak se ceny nastavují snadno, no. Před spaním jsme se ještě šli projít po pláži a zakončili tak naše "seznamování se s islandským jihem".

Díky Vlaďo a Livia za místo k přespání, chutné snídaně a skvělou společnost! Jste super! :)

A tady je ještě mapa naší trasy z druhého dne.

mapa roadtrip island

O prvním dnu na Islandu si můžete přečíst TADY.